הזוכים בפסטיבל אוטופיה 2014

פסטיבל אוטופיה חגג את סיומו בטקס נעילה בסינמטק תל-אביב, משכנו של פסטיבל הקולנוע.

אנו גאים להציג את הזוכים בתחרויות הפסטיבל: התחרות הישראלית לסרטים באורך מלא, התחרות הישראלית לסרטים קצרים, התחרות הבינלאומית לסרטים ארוכים ו התחרות הבינלאומית לסרטים קצרים.

התחרות הישראלית לסרטים באורך מלא

השופטים במסגרת התחרות הישראלית לסרטים באורך מלא: מייק הוסטנץ', נעמי לבארי, יאיר רוה

פרס הסרט הישראלי הטוב ביותר בתחרות הוענק ל"התאבדות" בבימויו של בני פרדמן.

"התאבדות" הוא סרט בכורה מרשים, מותחן אינטנסיבי ותרגיל ז'אנר מהמם חזותית שמספר על אישה הנרדפת על ידי העולם התחתון שמחליטה לבצע את הפשע המושלם על מנת להציל את משפחתה. חברי השופטים התרשמו מהצילום, פס הקול, צוות השחקנים והשימוש בירושלים כלוקיישן. במסגרת הזכייה, במסגרת שיתוף פעולה ייחודי עם פסטיבל סרטי המדע הבדיוני, הפנטסיה והאימה שבסיטג'ס, ספרד, יוקרן הסרט הזוכה 'התאבדות', בפסטיבל שמתקיים באוקטובר הקרוב, שלושה שבועות לאחר ההכרזה.

כמו כן, יו"ר חבר השופטים, מייק הוסטנץ', התרשם משני סרטים נוספים בתחרות: "מסווג חריג" בבימויו של בועז ארמוני ו"סופעולם" בבימויה של רוני קידר. הוא אף הכריז כי הוא מקווה שיתאפשר לו להביא את שני הסרטים האלה בשנה הבאה לפסטיבל הקולנוע Sitges שבספרד במסגרת תוכנית מיוחדת לסרטי ז'אנר מישראל.

תחרות בינלאומית לסרטים באורך מלא

השופטים במסגרת התחרות הבינלאומית לסרטים באורך מלא: עדי רייס, שהרה בלאו, איימן סיכסק

במסגרת התחרות בחרו השופטים לתת את פרס הסרט הטוב ביותר לסרט "מתחת לעור" בבימויו של ג'ונתן גלייזר. לדבריהם מדובר בסרט שמעניק לצופה חוויית צפייה נדירה; יש בו איכות כמו-היפנוטית והוא לוכד את הצופה פנימה ומציף שאלות עומק סביב מהות האנושיות והיחסים בין המינים.

כמו כן, בשל התכתבותו של הסרט עם סמלים אוניברסליים רבים ומגוונים, מצאו השופטים שהוא עונה על שתי הגדרות הפרסים הנוספים, פרס הסרט האוטופי ופרס הסרט הדיסטופי. על כן בחרו השופטים להעניק את שלוש הפרסים ליצירה קולנועית ייחודית ורבת רבדים זו.

התחרות הישראלית לסרטים קצרים

השופטים במסגרת התחרות הישראלית לסרטים קצרים: שקד ברנסון, האחים פז, סשה בלסון

הסרט שזכה כסרט הקצר הטוב ביותר הוא "משא", בבימוים של ניב שפיגל ורוברט רומנו. השופטים נימקו את בחירתם בעובדה כי הסרט "משא" יצר עולם בעל חיות יוצאת דופן. סרט שהוא גם מרגש וגם ברמה טכנית גבוהה.

בציון innovation זכה הסרט "זמן להרוג", בבימויו של רפי שור בשל שילוב פתרונות לואו-טק והיי-טק בסרט.

התחרות הבינלאומית לסרטים קצרים

השופטים במסגרת התחרות הבינלאומית לסרטים קצרים: אדריה מונס, ג'ייסון ווישנאו, מארין אוורלאן

הסרט הזוכה שנבחר הוא הוואנה | Habana (קובה) בבימויו של אדוארד סאליה.

מענק הפקה – קרן רבינוביץ'

קרן רבינוביץ' גאה לשתף פעולה זו השנה השלישית עם פסטיבל אוטופיה במטרה לתמוך בהפקת סרט ז'אנר ישראלי. תחום הפקת סרטי הז'אנר בישראל מצוי בפריחה, ותורם לרב גוניותו של הקולנוע המקומי, וליכולתה של היצירה הקולנועית הישראלית לפנות לקהלים מגוונים ורבים. השנה שיתוף הפעולה בין הקרן לבין הפסטיבל היה לתמיכה בהפקת סרט גמר של סטודנטים, בסכום של 20,000 ₪. הסרט הזוכה הוא "מפעיל" של הסטודנט בן חכים מהחוג לקולנוע באוניברסיטת ת"א.

מענק פיתוח תסריט – קרן הקולנוע הישראלי

פרס מיוחד מטעם קרן הקולנוע הישראלי ובשיתוף עם פסטיבל אוטופיה עבור עריכה מלווה: ״המשפחה הראשונה שלי״, במאית ותסריטאית: מיה זיידמן

תקציר המבטיח סרט בעל עומק מחשבה, העוסק בהיפוך של יחסי הורים-ילדים ובורא עולם מדע-בדיוני קלאסי אך ייחודי ליוצרת. אפילו בכליו המצומצמים של הסינופסיס הצליחה מיה זיידמן לברוא כמה דמויות בעלות אמינות פסיכולוגית רבה, שהצליחו לרגש אותנו, ולשרטט מתווה עלילה ראוי להתפעלות, שבעבודה נכונה יכול להפוך ליצירה מקורית ולא קונבנציונלית. הרעיונות המרכיבים אותו נשארו עמנו והוספנו להרהר בהם זמן רב לאחר הקריאה.

מענק קרן הקולנוע הישראלי בשיתוף עם פסטיבל אוטופיה בשווי 25,000 ש״ח לפיתוח תסריט לסרטי ז'אנר באורך מלא, לשנת 2014 מוענק בזאת לפרויקט:

״ציפורניים״, תסריטאי: איתמר שדה, במאי: בועז ארמוני, מפיק: יואב רועה

תקציר זה רדף ועודנו רודף אותנו כמו רוח זדונית ואף הדיר שינה מעיניהם של חלקנו. חתיכת הישג כשמדובר בסך הכל בסינופסיס ולא בתסריט מלא. מסקרן אותנו מאוד לראות את התקציר המכשף הזה הופך לסרט ולגלות כיצד תבוא המיתולוגיה המרומזת שלו לידי ביטוי ויזואלי. יש כאן הבטחה לסרט מטריד ואפל, המהלך בין הז׳אנרים של אימה, מותחן פסיכולוגי וסרט פנטסיה על-טבעי. הבחירה להשאיר את ההכרעה בסוגיות מסוימות בידי הקורא/הצופה, יחד עם תיאורו של עולם ריאליסטי אך בעל עוצמה מיתית, היא החלטה אמיצה שהרשימה אותנו בתעוזתה.